Scroll Top

Kičma ili AXIS OF LIFE!!!

pexels-scott-webb-28061

Mladi smo onoliko koliko je mlada naša kičma.Prevedeno bi značilo koliko je naša kičma fleksibilna i zdrava toliko smo stari! Kičma, kičmeni stub je centralna osa našeg tela. Svojim centralnim mestom ima veliki značaj u pokretanju ekstremiteta i tela.Bez nogu i ruku možemo i dalje da se pokrećemo, ali sča povrešenom kičmom vezani smo za mesto.


Stoga je često i nazivaju “AXIS of life” ili osovinom života. Građena je od pršljenova koji su odvojeni diskovima. Diskovi omogućuju i daju fleksibilnost, pokretljivot pršljenovima, a ujedno smanjuju direktan pritisak na pršljenove. Pršljenovi položeni jedan na drugoga poput lego kocki, zatvaraju kanal kojim prolazi kičmena moždina. U njoj se nalaze svi centri elementarnih refleksa potrebnih za život. Od savijanaj i oprušanja mišića, davanje impulsa proprioceptorima u mičićima da održavaju tonus, širenje i sužavanje krvnih sudova, refleksi mokrenja i defekacije, seksualni refleksi.Cela kičmena moždina čini konekciju tela sa mozgom. Sa svake strane kroz otvore pršljenova prolaze nervi koji su segmentalno raspoređeni. Ovi nervi imaju i svoje pripadajuće krvne sudove koji su zaduženi za razmenu hranjivih materija.To je upravo i prvi razlog zašto je kretnja veoma bitna. Sa kretanjem se pokreće energija hranjivih materija unutar tela. Ukoliko nema kretanja, sve se odvija mnogo sporije ili dolazi do zastoja. To je kao reka koju zaustavimo u njenom toku. Ona nije protočna, nije čista. Ukoliko nerv ne dobija dovoljno hranjivih materija on trpi. Na samom početku se oseća kao loša cirkulacija u periferiji, potom trnjanje, tremor, bol.


Da bi naša kičma što duže ostala fleksibilna i mlada moramo joj kvalitetno posvetiti pažnju. Veoma jednostavno, pokrenuti je tj. uključiti svakodnevno jednostavne vežbe! Ukoliko je zapustimo, puno sedimo i ne krećemo se imaćemo sigurno probleme, trnjenje, slabost, bolove jer ergija traži kretnju.

Kada se pojave bolovi rešavamo ih sa jedne strane različitim medikamentima poput tablete, injekcijama, TENS-om različite stimulacijske terapije, fizioterapijama, kiropraktikom ili osteopatijom, operacija- koja bi nam trebala biti poslednji izbor i komplementarnom terapijom koje danas imaju sve vise pristalica kao što su akupunktura, shiatcu ili tuina masaža, homeopatija i sl.. Sve ove navedene terapijem mogu i daju odeđena olakšanja kada je u pitanju bol u leđima. Ono što ni jedna od navedenih ne može da učini jeste da održi kičmu zdravom bez boli. Jedinu garanciju za to daje nam kretanja, umerena i kvalitetna fizička aktivnost.

Ukoliko svoje telo ne štedimo vežbanjem i prelazimo granice svojih mogućnosti, a da pri tome nemamo svesnost o funkcionlanosti svoga tela i njegovim mogućnostima i to može biti veoma štetno za telo, kao i ne aktivnost. Uvek sam za pokret, vežbu i isključivo govorim o “inteligentnom vežbanju” koje zahteva stručnost, svesnost i pre svega poznavanje fizioloških i anatomskih karakteristika tela. Da bi naša leđa bila snažna i feleksibilna treba uključiti svakodnevno vežbanje. Često je dovoljno svega 15 do 20 minuta dnevno da sa vežbama ojačamo određene grupe mišića tela i učinimo kičmu funkcionalnom i zdravom.

Ono što je važno da znate koje su to vežbe koje neće biti kontraindikovane za vaše stanje kičme. Najbolje bi bilo da se posavetujete sa „ISKUSNIM „ trenerom, ali koji ima znanja iz fitnesa, pilatesa i barem od jedne manipulativne tehnike ( shiatcu, tuina masaža i sl. ) ili ima iskustva u radu sa ljudima u fazi rehabilitacije. Nema iste zdrave kičme pa tako ni bolesne.Iz tog razloga i u pristupu izbora vežbi treba biti stručan i sa iskustvom jer sa nepravilnim izborom samo produžavamo proces oporavak i pojačavamo trenutnu bol. Nekada su bolovi u leđima bile karakteristike ljudi stare dobi, ali danas je sve više mladih ljudi sa ozbiljnim problemima kičmenog stuba. Moderni čovek ima sve više problema sa leđima, stres, nekretanje, nekvalitetan i brzi način života samo su neki od razloga.Sa funkcionalne strane čovek modernog doba sve podređuje komforu pa tako da kretanje smanjuje na minimum. Šta god da radimo trudimo se da sednemo ili bar da uletimo u kola i odjurimo do našeg mesta sastanka. Nekretanje je sve veći problem , a očituje se već kod dece. Od gojaznosti do spuštenih stopala pa sve do krivog držanja. Moramo znati razlikovati akutan od kroničnog bola. Akutan bol traje manje od šest nedelja, sub akutan bol traje od šest nedelja do tri meseca i kroničan bol duže od tri meseca. Iako je u zapadnoj medicine bol kičme isključivo vezan sa mehaničkom povredom mekog tkiva ili pršljena neki narodi smatraju da je kičma odraz kvalitetnog funkcionisanja organa i pstatka tela. Svaka ćelija našeg tela ima mogućnost samoobnavljanja i ponovne energizacije. Prema tradicionalnoj medicine naša kičma ima 6 zona koje su odgovorna za naša stanja.

Prva zona koja se nalazi u skralnom delu je uglavnom vezana za financijske stresove i posao, druga zona u sakro-lumbalnom delu vezana je za probleme u odnosima (sex energija), treća torakolumbalna zona –lična snaga i samovolja, varenje, četvrta torakalna zona – stres usled odnosa u vezi i ljubavi, peta cervikalna zona-komunikacija i šesta, područje glave- mentalna zatvorenost i nedostatak mentalne jasnoće i kreativnosti. Svaki deo kičme korespondira sa određenim organima pa samim time i refleks bola koji se javlja upravo pokazuje komunikaciju između određenog organa i mišića. Npr. osoba koja ima srčani udar uvek oseća bol u levoj strani ruke ili levoj strani grudi, a ne u srcu, žene koje imaju probleme i bol u leđima imaju bolne i teške menstruacije itd. Ono što moramo da naučimo je da slušamo, ali i čujemo ono šta nam naše telo govori.Svaka navedena zona može da se tretira određenim vežbama za jačanje i istezanje koje će da poboljšaju stanje tog dela kičme. U vežbama za leđa ravnopravno trebaju biti zastupljene vežbe za jačanje, istezanje i mobilnost. Na taj način kičma će imati mnogo bolju pokretljivost i fleksibilnost, a bol će postati nepoznanica.
Vežbajte kičmu jer kao je ona centralna osa našeg tela!

Tekst napisala:

dr Tamara Ratković, profesor FFKMS, koji jedini fakultet za sport na Univerzitetu Singidunum.

Related Posts

Leave a comment