Scroll Top

Kakvi sportovi privlače kompanije koje žele da ulože novac?

sports

Sportske kompanije su usmerile svoje interesovanje prema sportovima tražeći način kako da ponude svoje proizvode novim ciljnim grupma.

Analizirajući sportove, kompanije su podelile sportove na:

  • Timski i individualni sportovi

Jedna od najčešćih podela sportova je na timske (ekipne) i individualne sportove. Na globalnom nivou od timskih sportova u najpopularnije spadaju fudbal, košarka, ragbi, odbojka, kriket, hokej dok su od individualnih sportova najpopularniji tenis i atletika. Popularizacija sportova se meri gledanošću, odnosno interesovanjem medija a samim tim i sponzora. Individualni sportovi su, ne računajući tenis i atletiku, neinteresantni publici i medijima u odnosu na ekipne sportove. Novcu koji zarađuju sportisti u ekipnim sportovima kao što su fudbal, košarka i američki ragbi, od individualnih sportova jedino mogu da pariraju tenis i golf.

  • Sportovi za mase

Sportovi za mase predstavljaju za sportske kompanje možda i najzanimljivi segment sportske industrije u kojima kompanije vide potencijalne potrošače. Kao najbolji primer sporta za mase možemo da navedemo maratone i trijatlone u kojima učestvuje veliki broj učesnika.

  • Profitni i neprofitni sportovi

Profitni sportovi za svoje usluge i proizvode koje nude na sportskom tržištu zarađuju novac. Pod profitabilne sportove spadaju fudbal (UEFA liga šampiona, UEFA Evropsko prvenstvo i FIFA Svetsko prvenstvo), zatim NFL (Američki ragbi), NBA (košarkaška liga u Severnoj Americi), ITF (International Teniss Federation), Formula 1. Najpopularniji sportovi su počeli da prave svoje poddiscipline, od kojih su neke već uvrštene u Olimpijske igre. Košarka je napravila basket 3×3, odbojka je napravila beach volleyball, fudbal je napravio futsal i fudbal na pesku.

Mnogi rekreativni sportovi se mogu svrstati u profitabilne sportove. Trčanje, fitnes, biciklizam, skijanje i snoubording imaju sve veći broj ljudi koji svoje interesovanje, energiju, vreme i novac usmeravaju ka ovim sportovima, u isto vreme koristeći njihove proizvode u vidu sportske opreme i pratećih rekvizita. Takođe, sve je više malih sportskih klubova koji svoju infrastrukturu koriste u komercijalne svrhe, iznajmljujući svoju infrastrukturu rekreativcima i amaterima kako bi funkcionisali i bili profitabilni. Neprofitni sportovi (atletika, plivanje, gimnastika, borilačke veštine, klizanje) ne ostvaruju profit jer nisu komercijalno isplativi. Interesovanje sponzora i medija za ove sportove je slabo dok sportisti koji se takmiče za svoje klubove ne dobijaju novac kao što je to slučaj u profitnim sportovima.

  • Ekstremni sportovi

Ubrzani razvoj sportske industrije je doveo do potrebe za stvaranjem novih sportova, novih proizvoda, novih tržišta i novih ciljnih grupa. Ekstremni sportovi predstavljaju najnoviji sektor u okviru sportske industrije koji svake godine dobija sve više svojih učesnika i pratilaca, zahvaljujući medijima koji sve više prenose sportska takmičenja. Mnoge kompanije su u ekstremnim sportovima prepoznale potencijal stvaranja novog tržišta za prodaju svojih proizvoda i ostvarivanje profita. Najbolji primer predstavlja kompanija Red Bull koja je svoj brend vezala za sponzorisanje ekstremnih sportova kao što su bandži džamping, bejs džamping, wingsuit, slobodno penjanje, surf, bmx, esports, fmx, wakeboarding, ultrarunning, skateboarding, freeskiing, air racing, skydiving, mountain biking, motorbike stunriding, snowboarding, bouldering, motocros, cycling, rodeo, wakeskating, ski jumping, wingsuit flying, rugby, triathlon, snowmobile, rally, ironman, roller derby, sky-cross, climbing, alpins skiing i po tome je danas prepoznatljiva na globalnom nivou. Njihov proizvod (energetsko piće) se savršeno uklapa sa adrenalinom koji se dobija od ekstremnih sportova. Učesnici u ekstremnim sportovima su zavisnici od adrenalina koji su svesni rizika od potencijalnih povreda. Osnovna mana velikog broja ekstremnih sportova je novac jer je oprema za mnoge od ekstremnih sportova skupa.

Novi sportovi Novi sportovi za sportske brendove predstavljaju nova tržišta, nove ciljne grupe i potražnju za novom vrstom sportskih proizvoda. Kao primer novog sporta možemo da navedemo Krosfit, novu sportsku disciplinu koja je za kratko vreme postala veoma popularna, za koji se sve više ljudi željnih rekreativnog vežbanja radije odlučuje nego za odlazak u fitnes centre. Samim tim, sportski brendovi su počeli da prave posebnu sportsku obuću za krosfit koja se razlikuje od obične obuće. Brendovi poput kompanija Reebok, Adidas, Nike, Asics i Under Armour se već godinama nadmeću za osvajanje ovog dela sportskog tržišta.

Tekst napisao:

Igor Radošević

Docent na FFKMS, jedini fakultet za sport na Univerzitetu Singidunum

Related Posts

Leave a comment