Društvene mreže su postale neizostavno sredstvo u sportskoj industriji bez obzira da li se radi o rekreativnom sportu, amaterskom ili profesionalnom sa posebnim akcentom na navijače. Najpopularnije socijalne mreže You Tube, Instagram, SnapChat, X (Tweeter), LinkedIn i druge služe za informisanje javnosti i fanova kao i za promociju sponzora. Promocija sportskog kluba, sportiste ili sportske kompanije je danas najvećim delom usmerena na društvene mreže. Kompanije plaćaju ogroman novac za promovisanje njihovih proizvoda preko društvenih mreža, u zavisnosti od toga koliko pratilaca imate jer to garantuje sponzorima veću vidljivost nego putem TV medija.
Promovisanje sportskih timova i sportista
Broj pratilaca na socijalnim mrežama povećava imidž i ugled sportskog kluba ili sportista, utiče na merchandising (prodaju sportske opreme, rekvizita i suvenira) koji povećava prihode klub, jača brend, povećava lojalnost navijača i utiče na marketing strategiju kluba (primeri: Real Madrid ima saradnju sa kompanijom Adidas čije dresove prodaje širom sveta, NBA koji u saradnji sa kompanijom Nike promoviše njihove proizvode). Sponzori koji žele da promovišu svoje brendove preko brenda kluba se odlučuju da svoje proizvode i brendove promovišu preko najpoznatijih sportista i klubova sa najvećim brojem pratilaca preko društvenih mreža koje im garantuju veću medijsku vidljivost i direktan pristup ciljnim grupama. U svetu sporta na društvenim mrežama su lideri:

- Kristijano Ronaldo (fudbal) – je prvi sportista koji je prešao jednu milijardu pratilaca na društvenim mrežama (Instagram – 648 miliona, Facebook – 170 miiona, X – 114 miliona, You Tube – 60 miliona. Kompanije poput Nike, Louis Vitton, Binance, Garena Free Fire, Tag Heuer, Armani, Clear, Crunch Fitnes i Herbalife su procenile da im se više isplati da promovišu svoje proizvode preko Ronalda jer dobijaju garanciju da će milijarda pratioca preko društvenih mreža sigurno videti njihove proizvode.
- Leo Mesi (fudbal) – je drugi najpraćeniji sportista na društvenim mrežama (Instagram – 505 miliona).
- Real Madrid je lider među sportskim timovima na društvenim mrežama sa 436 miliona pratilaca (Instagram – 171 miliona, Facebook – 126 miliona, X – 87 miliona, Tik Tok – 52 miliona).
Sportisti promenom kluba, grada, zemlje ili kontinenta stvaraju mogućnost da prošire broj svojih pratilaca na društvenim mrežama. Cilj medijskog praćenja preko društvenih mreža podiže promociju sportskih timova i samih sportista. Mnogi klubovi dovode zvučna imena kako bi preko marketinga privukli nove sponzore, a i iskoristili lične socijalne mreže samih sportista za promovisanje kluba i privlačenje novih ciljnih grupa širom sveta. Dana sportski klubovi zarađuju više novca od marketinga i prodaje TV prava nego od prodaje igrača. Korišćenjem društvenih mreža klubovi podižu popularnost, promovišu igrače koji su do tada bili nepoznati javnosti i navijačima, medijski promovišu nove dresove svake godine i privlače nove sponzore. Sportsku industriju je danas nemoguće zamisliti bez uticaja društvenih mreža.
Tekst napisao:
doc. dr Igor Radošević, profesor na FFKMS, menadžment u sportu, Univerztet Singidunum








