Scroll Top

Fizičko vaspitanje i bolji uspeh u školi – primer iz prakse

pexels-kamaji-ogino-5094673

Posebno mesto u pogledu izvrsne prakse i potvrde pozitivnih uticaja vežbanja i fizičke aktivnosti na kognitivno funkcionisanje i školski uspeh učenika zauzima dugogodišnji program srednje škole u Nejpervilu (Naperville Central High School, Illinois, SAD). U tom malom mestu od 1992. godine, fokus na časovima fizičkog vaspitanja je opšte poboljšanje nivoa fitnesa učenika. Učenici na časovima fizičkog vaspitanja nose monitore srčane frekvencije kako bi svaki učenik vežbao u svojoj, od nastavnika fizičkog vaspitanja, zadatoj zoni rada. Od tog vremena, škola i distrikt Nejpervil napravili su velike korake ka najvažnijem cilju nastave fizičkog vaspitanja, a to je dobro sveukupno zdravstveno stanje učenika, nivo njihove fizičke spremnosti i spremnost za učenje. Naime, u tom periodu, u školi je primećeno da neki učenici nemaju zadovoljavajući školski uspeh zbog lošijeg čitanja i znanja iz matematike. U školi je ubrzo pokrenuta dodatna nastava za te učenike, uz dodatak jednog časa fizičkog vaspitanja pre časova čitanja i matematike!

pexels-yan-krukau-8613312-scaled.jpg

Časovi fizičkog vaspitanja su nazvani „Fizičko vaspitanje kao priprema za učenje“ (LRPE – Learning Readiness Physical Education). Časovi fizičkog su namerno planirani pre časova čitanja i matematike jer su kreatori programa (profesori fizičkog vaspitanja Paul Zientarski i Phil Lawler) želeli da provere efekte tako koncipiranih časova na pomenutu problematiku učenika. Veoma brzo postalo je jasno da su učenici rapidno napredovali kako u čitanju tako i u matematici. Pored toga, učenici su značajno popravili ponašanje i smanjili broj izostanaka iz škole. Na poznatom međunarodnom testiranju za proveru znanja učenika iz velikog broja zemalja iz čitavog sveta u oblasti nauke i matematike (TIMSS – Trends in International Mathematics/Science), učenici osmog razreda škole Nejpervil Central su 1999. godine nastupili kao posebna grupa i zauzeli su prvo mesto u znanju iz nauke i šesto mesto u matematici. Od tog vremena do danas, program je konstantno obogaćivan sadržajima na časovima fizičkog vaspitanja, tako da danas učenici ove škole imaju savremenu teretanu, veštačku stenu za penjanje, zatvoren bazen, salu za ples itd. Takođe, u proceni fitnesa učenika, u toj školi se koriste najsavremeniji softveri kao što su TriFIT Software i FITNESSGRAM®.

Tekst napisao:

Prof. dr Aleksandar Gadžić, profesor FFKMS, koji jedini fakultet za sport na Univerzitetu Singidunum.

Zientarsky, P. (2013). Enhancing P.E. in Illinois: Learning Readiness P.E.. Illinois: Illinois Public Health Institute. 

Gadžić, A. (2019). Teorija i metodika fizičkog i zdrvastvenog vaspitanja. Beograd: Univerzitet Singidunum.

Related Posts

Leave a comment