Scroll Top

Sport i preduzetništvo

pexels-andrew-3954635

U temeljima konceptualne i praktične složenosti sporta kroz viziju, proces društvenih promena i razvojne prakse, leže odgovori na promenjivom tumačenju i njihovoj implikacije na upravljanje samim sportom (T.Ratković,2018).

Sveobuhvatna težnja pojedinca za boljim životom ne bi smela da prikriva činjenicu da različite političke ideologije imaju različite vizije onoga što bi društvo trebalo da čini i u kom smeru bi trebalo da se razvija. Sport kao društveno humanistički fenomen je sigurno jedna od privrednih grana sa velikom ekspanzijom i rastom. Stoga mnoge zemlje danas na sport gledaju kao mogućnost svog razvoja, prosperiteta i pozicioniranja.

Sport i preduzetništvo su oblasti koje se sve više ukrštaju, stvarajući mogućnosti kako za sportiste, tako i za poslovne profesionalce-privrednike.

Danas na sportiste možemo gledati kao na preduzetnike. Oni koriste svoju slavu, disciplinu i radnu etiku da bi se uposlili, postali najbolji. Primera ima mnogo pa možemo navesti samo neke.

Majkl Džordan i njegovo partnerstvo sa NIKE-om dovelo je do stvaranja novog brenda”Air Jordan” koji se dobro plasirao i postao jedan od najuspešnijih brendova patika današnjice kao i prepoznatljiv brend odeće.

Lebron Džejms osim svoje zavidne NBA karijere, ima ulaganja u razne kompanije kao što su Blaze Pizza i SpringHill Entertaiment što ih plasira i pozicionira u drušvu od samog starta. Serena Vilijams je osonovala Serena Ventures investiciono preduzeće koja daje podršku i fokus firmama u razvoju.

Prodaja sportske opreme je postala industrija u kojoj se profit ostvaruje kroz lojalnost fanova kreiranjem jedinstvenih brendova i njihovo pozicioniranje na tržištu. Mnogi skupi brendovi poput GUCCI-ja i CD ostvarili su saradnju sa sportskim brendovima ADIDAS i NIKE i zajedno ušli u druge slojeve društva asimilirajući sa krajnjim ciljem zadržavnja svoje autentičnosti.

Poslednjih desetak godina primećuje se porast u startapovima vođenim tehnologijom, sa fokusom na poboljšanje performansi, angažovanju navijača i upravljanje sportom. Primer su Vhoop kompanija za praćenje fitnesa koja sportistima pruža podatke o njihovom oporavku, treningu, spavanju. Mnoge društvene mreže poput Strava koja sportistima iz biciklizma ili trčanja prati aktivnosti preko GPS-a.

E- sport je prerastao u industriju vrednu više milijardi dolara sa značajnim mogućnostima za preduzetništvo. Posedovanje e-sportskih timova je postao unosan posao.Razvoj igara ili platform koje kompanije kreiraju stvaraju jaku konkurenciju na tržištu i utiču na ekonomiju jedne zemlje (primeri Riot Games-League of Legenda i Epic Games-Fortnite).

Način na koji se sport danas prodaje i konzumira drastično se promenio u poslednjih dvadesetak godina. Digitalizacija sigurno ima značajnu ulogu u tome jer danas sportisti i timovi imaju direktne kanale do svojih navijača preko društvenih mreža i ličnih web lokacija (plaforme DAZN i ESPN+ koje nude usluge striminga uživo). Mogućnost kupovine i prodaje karata je postala brža i lakša.

Sport sa svojim slojevitim uticajem na društvo ima značajan doprinos na zdravlje pojedinca i društva celokupno. Fokusom na zdravlje i dobrobit doveo je do razvoja različitih novih poslova kao što su fitnes aplikacije (Peloton,MiFitnessPal) koje svojim korisnicima pružaju različite oblike i rutine vežbanja i prate njihov napredak. Brigom o zdravlju kroz prizmu sporta razvija se na drugačiji način i prehrambena industrija sa brigom o kvalitetu i vrsti namirnica koje se unose.

Preduzetništva obuhvata sve poput savetodavnih i konsultantskih usluga sportistima, sportskim organizacijama od finansijskih ulaganja, upravljanja profitom i investicijama pa sve do mentalnog i fizičkog treninga, a sve sa ciljem ostvarivanja profita.

Ukrštanje sporta i preduzetništva nudi ogromne mogućnosti. Sportisti sve više preuzimaju kontrolu nad svojom finansijskom budućnošću ulažući u preduzeća, dok preduzetnici nastavljaju sa inovacijama u sportskoj industriji. Ova sinergija ne samo da poboljšava sportsko iskustvo, već i pokreće ekonomski rast i otvaranje novih radnih mesta

Tekst napisala:              

doc. dr Tamara Ratković

Profesor na FFKMS, jedini fakultet za sport na Univerzitetu Singidunum

Izvori:

  1. Ratković.T.,2018. Razvojne mogućnost sporta kao sastavnice nacionalnog gospodarstva u međunarodnom poslovnom okruženju, doktorski rad, Zadar

Leave a comment