Scroll Top

Digitalna tehnologija u sportu

pexels-rostislav-uzunov-5011647

Digitalna tehnologija je unapredila funkcionisanje sportske industrije. Medijske kompanije sada imaju bolje snimke sportskih takmičenja, sponzori se mogu grafički ubaciti na ekrane da gledaoci steknu utisak kao da je logo sponzora na terenu. Bezbednost je sada na mnogo višem nivou jer sigurnosne kamere pokrivaju ceo sportski objekat što u slučaju incidenata dosta olakšava posao policiji i obezbeđenju.

Industrija video igara – eSports

Industrija video igara postoji već decenijama. Razvojem novih tehnologija industrija video igara se paralelno razvojala, zadržavajući stare korisnike i u isto vreme privlačeći nove generacije. Poslednjih godina, industrija video igara je postala sve bitniji deo sportske industrije.

Više od 20 godina nakon prvih turnira u video igricama, eSports turniri sada privlače publiku koja se nadovezuje na najveće tradicionalne sportske događaje; popularni live streamovi u toku nedelje privlače više od 100.000 onlajn gledalaca. Kompanije kao što su “Coca – Cola” i “Nissan” su se pridružili kompanijama “Logitech” i “Red Bull” kao sponzori turnira koji su se pozicionirali u novom segmentu na sportskom tržištu. Gejming industrija je ono što svaka tradicionalna sportska liga želi da postane: mlada, globalna, digitalna i raznovrsna.

Koliko je velika industrija sportskih video igara? Oko 205 miliona ljudi gledalo je ili se takmičilo u video igrama 2014. godine, prema istraživačkoj firmi za istraživanje tržišta Nevzoo – što znači da bi, ako bi eSport predstavljala naciju po broju učesnika nalazila bi se na petom mestu po veličini u svetu. Iako su eSportovi već dugo bili najpopularniji u Aziji, naročito u Južnoj Koreji, zemlje poput USA i EU su imali 28 miliona fanova eSportova 2015. godine dok taj broj raste za 21% godišnje (Casselman,2015). Procene predviđaju godišnji rast od 9%, sa 454 miliona gledalaca u 2019. godini do 646 miliona gledalaca u 2023. godini (eSports Ecosystem Report 2021). Kroz primer eSports se najbolje može videti uticaj novih tehnologija u razvoju sportske industrije.

U zemljama poput Japana, najbolji takmičari u video igrama imaju status poput najpopularnijih sportista. Njihova takmičenja se prenose putem TV i ostalih medija, dok je interesovanje sponzora svake godine sve veće. Sportske video igre imaju ulogu da korisnicima daju mogućnost da se oprobaju na mestu trenera ili menadžera, da pokažu svoja umeća takmičeći se jedni sa drugima u najboljim sportskim ligama kao što si FIFA, UEFA, NBA, NFL, NHL i druge. Korisnici video igrica su uglavnom mladi ljubitelji sporta, uzrasta od 8-25 godina. Među najpopularnije video igre spadaju Top 11 i FIFA (series). Na sportskom tržištu, vodeće kompanije za video igre je EA Sports (Electronic Arts) i Konami (Konami Digital Entertainment). Pod komapaniju EA spadaju video igre poput FIFA (series), NBA LIVE, Madden NFL 25, Need for speed, UFC.

Digitalna tehnologija u službi sportskih sudija

Sa pojavom novih tehnologija kvalitet sporta se izdigao na jedan viši nivo. Nove tehnologije su doprinele i smirivanju strasti na terenu, kako imeđu sportista učesnika tako i između samih navijača. Ljudsko oko nije bezgrešno, pogotovo ako se dovodi u pitanje kvalitet vida sportskog sudije. Međutim, niko ne dovodi u pitanje kvalitet novih tehnologija. Jedna od najpoznatijih je Hawk-eye tehnologija (Hawk-eye), koja predstavlja jedan od vodećih načina analize vidljivosti koji ima zadatak da pomogne sudijama pri donošenju odluka u sportu. Hawk – eye omogućava sve vrste statističkih analiza, kao što je odskočna putanja, brzina lopte, da li je loptica dotakla liniju, da li je lopta prešla gol liniju. Njihov simulator je dobio pozitivne kritike od strane Tech radara (The Tech Radar), časopisa koji se bavi testiranjem novih tehnologija.

Digitalna tehnologija u službi bezbednosti sportskih objekata

Pri organizaciji sportskih takmičenja, za realizaciju mera bezbednosti koriste se tehnička sredstva kao što su: sistemi za video nadzor, sistemi za kontrolu pristupa, kontra – diverziona vrata, kontra – diverzioni rentgeni, kontra – diverziona ogledala, ručni metal detektori, sistemi za dojavu požara, sredstva veze (stacionirana i pokretna).

Nove tehnologije olakšavaju rešavanje bezbednosnih situacija pripadnicima policije koji će lakše uočiti potencijalne huligane ili teroriste i odstraniti ih sa stadiona, dok će snimci sa stadiona poslužiti kao dokazni materijal u krivičnom postupku pred sudovima. Njihove slike će biti svuda objavljene a biće im zabranjen i pristup svim takmičenjima kao što smo imali primer na utakmici KK:Partizan, gde je navijaču koji je pljunuo sudiju doživotno zabranjen prisustvo na utakmicama dok je sudskim putem pokrenut postupak gde će navijač da plati kaznu umesto kluba.

Tekst napisao:

doc. dr Igor Radošević, Profesor FFKMS, koji jedini fakultet za sport na Univerzitetu Singidunum.

Related Posts

Leave a comment