Scroll Top

Priprema za skijanje – kondicija za omiljeni zimski sport

skijanje ai

            Skijanje je fizička aktivnost koja je tokom godina postala popularan oblik rekreacije i sporta širom sveta. Često se povezuje sa zimskim sportovima i planinskim područjima kao što su skijanje na Kopaniku, skijanje Šar planina, Divčibare skijanje, skijanje na Zaltiboru i Tornik i Stara planina ili skijanje u regionu kao što je Crna Gora ili malo dalje kao što je skijanje u državama kao što su Italija, Austrija, Francuska.

Međutim skijanje kao aktivnost može se praktikovati i na veštačkim stazama ili u specijalno prilagođenim prostorima.

Svako ko se odluči za ovaj tip sporta prvo krene da brine o opremi kao što su: naočare za skijanje, jakna za skijanje, kacige za skijanje, pantalone za skijanje…

Međutim, bilo bi dobro pripremiti svoje telo pre nego što odete na planinu.

Savremena tehnologija omogućava nam korišćenje različitih sredstava i rekvizita koji nas mogu pripremiti za kvalitetnije i dugotrajnije izlaganje naporima koje zahteva ova vrsta aktivnosti. Bavljenje fizičkom aktivnosti preko cele godine u svakom slučaju ima pozitivan efekat na opšte stanje organizma i generalnu pripremljenost lokomotornog aparata međutim ne priprema rekreativca za specifični napor skijanja. U tu svrhu savremena tehnologija nam je omogućila korišćenje rekvizita koje ne zauzimaju mnogo prostora a sa druge strane imaju približnu specifičnost planiranoj aktivnosti na snegu.

Ski trenažeri postaju sastavni deo fitens centara koji u svom programu nude holistički razvoj funkcionalnih sposobnosti za sve uslove i prilike. Generalno ovakve vrste trenažera se preko cele godine koriste u svrhu razvoja aerobne i anaerobne izdržljivosti ali pred samu sezonu skijanja i godišnjih odmora mogu postati nezamenljivo sredstvo specifične pripreme za skijanje.

Uobičajeni način treninga na ovim platformama zasniva se na nekoji vrsti intervalnog rada, gde se smenjuju intervali napora u trajanju od 10 sekundi do jednog minuta sa pauzama koje su 3 do 5 puta duže od intervala rada. Pauze ne moraju da budu pasivne, tačnije mogu se smenjivati intervali punog obima pokreta sa intervalima specifičnijim za zaokrete na snegu koji ne zahtevaju veće spuštanje težišta tela pa samim tim i bolje simulirati opterećenje koje zahteva rekreativno skijanje.

Skijanje je više od puke fizičke aktivnosti – ono predstavlja sponu između prirode, tradicije i ljudske težnje ka kretanju i istraživanju. Njegova duboka istorijska pozadina i značajne koristi za fizičko i mentalno zdravlje čine skijanje privlačnim za ljude svih uzrasta i nivoa kondicije. Ne samo da je skijanje izazovno i zabavno, već je i prilika za povezivanje sa prirodom i uživanje u svim onim trenucima koji čine život bogatijim i lepšim.

Tekst napisao:

dr Vanja Banković,

profesor na FFKMS, koji je jedini fakultet za sport na Univerzitetu Singidunum

Leave a comment