Scroll Top

Suplementi u sportu

suplements AI

Suplementi predstavljaju dodatak ishrani, nikako zamenu za ishranu. Primenjuju se kao dodatak ishrani samo u slučaju nemogućnosti unošenja dovoljne količine nutrijenata hranom i kod intenzivne fizičke aktivnosti.

SUPLEMENTI – DA ili NE?

Ukoliko se uzimaju na adekvatan način (dobar razlog za primenu, pravilan izbor suplemenata, adekvatna količina, vreme uzimanja i sl.), onda DA.

ŠTA SU SUPLEMENTI?

Suplementi predstavljaju dodatak ishrani, NIKAKO zamenu za ishranu. Ovo znači da pojedinac kroz ishranu može i MORA uneti sve makro (ugljeni hidrati, masti i proteini) i mikronutrijente (vitamini i minerali), a suplementi se primenjuju kao dodatak ishrani samo u slučaju nemogućnosti unošenja dovoljne količine nutrijenata hranom (odgovarajuće bolesti, „brz tempo“ života, česta putovanja i sl.) i kod intenzivnog vežbanja (profesionalni sportisti i rekreativci), a sa ciljem efikasnijeg oporavka i unapređenja sportskih sposobnosti.

DA LI SU SUPLEMENTI DOZVOLJENI i BEZBEDNI ZA PRIMENU?

Većina suplementa na našem tržištu jeste dozvoljena i bezbedna za primenu. To znači da suplement ima i ergogeno dejstvo (poboljšava, tj. unapređuje sposobnosti pojedinca), a istovremeno je bezbedan po zdravlje. Profesionalni sportisti dodatno moraju biti vrlo oprezni pri izboru suplemenata (GLEDAJ SASTAV SUPLEMENTA i POSAVETUJ SE SA NADLEŽNOM ANTIDOPING AGENCIJOM da li suplement sadrži supstancu koja se nalazi na listi zabranjenih!!!) kako ne bi bili doping pozitivni prilikom potencijalne doping kontrole.

KOJI SU NAJČEŠĆE KORIŠĆENI SUPLEMENTI i ČEMU SLUŽE?

Whey protein: surutka u prahu, sadrži amino kiseline i vitamine. Koristi se za oporavak između trenažnih sesija i povećanje mišićne mase. Može se koristiti 1-2 merice (oko 20g proteina po meri) tokom dana, a najbolje vreme korišćenja je u prvih 30 minuta nakon treninga zajedno sa odgovarajućim prostim ugljenim hidratom (suve šljive, suve smokve, čokoladno mleko i sl.). Ugljeni hidrat brzo nadoknađuje glikogen koji se gubi tokom treninga, a amino kiseline iz whey proteina se onda direktno ugrađuju u mišićne ćelije i zahvaljaući tome mišić brže „raste“. Drugima rečima, VRATI ORGANIZMU ONO ŠTO JE POTROŠIO!

Kreatin: povećava snagu i izdržljivost tako što obnavlja izvore energije neophodne za mišićnu kontrakciju i puni mišićne ćelije vodom i time omogućava rast mišića. Najčešće se koristi u sportovima snage i sprinterskim disciplinama u kojima se zahteva brza i snažna mišićna kontrakcija. Ne spada u neophodne suplemente kada je reč o rekreativnom sportu.

L-Carnitine: često korišćeni suplement od strane sportista sa ciljem poboljšanja izdržljivosti i efikasnijeg oporavka organizma. Rekreativci ga često koriste sa cijem bržeg sagorevanja masti i poboljšanja fizičke spremnosti – ovaj suplement čuva mišićno tkivo tako što mu obezbeđuje energiju iz masti, pa samim tim utiče na smanjenje masnih naslaga.

Vitaminsko mineralni kompleksi: vrlo popularni suplementi u opštoj i sportskoj populaciji. Jačaju imunitet, ubrzavaju oporavak, deluju kao antioksidansi, odnosno sprečavaju stvaranje veće količine slobodnih radikala u našem organizmu koji su odgovorni za pad imuniteta, razvoj različitih vrsta tumora i drugih hroničnih sistemskih bolesti. Raznovrsnom i redovnom ishranom (povrće, voće) može se uneti dovoljna količina vitamina i minerala, a suplementi su tu da pripomognu kada je imunitet opao, kada je organizam izložen hroničnom stresu i intenzivnom fizičkom naporu.

Postoji veliki broj drugih suplementa koji mogu naći svoje mesto u primeni, a sve u zavisnosti od ciljeva koje pojedinac želi postići u svom životu: BCAA, riblje ulje (Omega 3, 6, 9 masne kiseline), NO reaktori, sagorevači masti i sl. Bitno je da je primena suplementa uravnotežena i da se doze ne dupliraju ili tripliraju, odnosno da se uz adekvatnu ishranu suplementi samo dodaju kao „šlag na tortu“ kako bi njihovo dejstvo bilo efikasno i bezbedno.  

Tekst napisala:

Tamara Stojmenović

Profesor na FFKMS , jedini fakultet za sport na Univerzitetu Singidunum

Related Posts

Leave a comment